10 شهید و 1354مجروح آمار جنایت صهیونیست‌ها درجمعه خونین غزه


به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که با شهادت یک روزنامه‌نگار و یک جوان مجروح دیگر، تعداد شهدای تظاهرات روزجمعه فلسطینی‌ها در مرز نوار غزه با فلسطین‌اشغالی، به 10 نفر رسیده است.
وزارت بهداشت فلسطین در ادامه افزود: 1354 نفر نیزطی تظاهرات روز جمعه، مجروح شدند واز این تعداد، 491 نفر با گلوله جنگی مورد هدف قرار گرفته‌اند. حال 33 نفر از مجروحان نیز وخیم اعلام شده است.
موج دوم راهپیمایی بازگشت جمعه با مشارکت هزاران فلسطینی در مرز نوار غزه با فلسطین‌اشغالی برگزار شد؛ جوانان فلسطینی برای کم کردن دید تک‌ تیراندازان صهیونیستی ، تایر خودرو را آتش می‌زنند و از دود غلیظ آن برای کور کردن دید تک‌ تیراندازان رژیم صهیونیستی استفاده می‌کنند.
در راهپیمایی بازگشت اول، که دو هفته پیش برگزار شده بود، 20 فلسطینی به شهادت رسیدند و بیش از 1500 نفر دیگر زخمی شدند.


واکنش حماس
همزمان با اوج‌گیری سرکوب‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی در دومین جمعه تظاهرات موسوم به حق بازگشت فلسطینی‌ها، جنبش حماس اعلام کرد که اگر رژیم صهیونیستی نوار غزه را هدف قرار دهد فلسطینی‌ها نیز عمق این رژیم را هدف قرار می‌دهند.
 در پی حملات وحشیانه صهیونیست‌ها نسبت به تظاهرات مسالمت‌آمیز فلسطینی‌ها در مرز غزه، محمود الزهار عضو دفتر سیاسی جنبش حماس تاکید کرد، در صورتی که اسرائیل به خود جرأت ترور فرماندهان فلسطینی در نوار غزه را بدهد ما نیز عمق اسرائیل را هدف قرار خواهیم داد. شلیک به افراد غیر مسلح جزء رویکرد‌اشغالگران محسوب می‌شود. زمانی فرا خواهد رسید که تمام خاک فلسطین را آزاد می‌کنیم. وی افزود، راهپیمایی مسالمت‌آمیز بازگشت، جزئی از راهکارهای مقاومت در برابر‌اشغالگران اسرائیلی است.
وی گفت، مسالمت‌آمیز بودن این راهپیمایی به معنی دست برداشتن ما از سلاح هایمان نیست چرا که این سلاح‌ها از مبانی ملی و آرمان فلسطین محافظت می‌کند. ما از مقاومت مسلحانه در زمان مناسب خود استفاده خواهیم کرد.
عضو برجسته حماس خطاب به مدعیان حقوق بشر گفت، غربی‌ها وکسانی که دم از حقوق بشر می‌زنند باید در مقابل این همه جنایات صهیونیست‌ها از خود خجالت بکشند.
گفتنی است فلسطینی‌های ساکن نوار غزه روز جمعه ۳۰ مارس (۱۰ فروردین) مصادف با چهل و دومین سالگرد روز زمین، راهپیمایی سالانه و مسالمت‌آمیز خود معروف به «راهپیمایی بازگشت» را آغاز کردند. از آن روز تاکنون تظاهرات فلسطینی‌ها ادامه دارد آمار شهدا تاکنون به 32 نفر رسید و شمار مجروحان هم از 3500 نفر گذشته است. خبرنگار المیادین در نوار غزه نیز گزارش داد که نیروهای‌اشغالگر از بمب‌های‌اشک آور دوربرد برای متفرق کردن شرکت کنندگان در تظاهرات در شرق نوار غزه استفاده کردند و دو هواپیمای نظامی این بمب‌ها را به سمت غیرنظامیان شرکت‌کننده در تظاهرات پرتاب کردند.
در همین حال، فلسطینی‌های خشمگین در نوار غزه در تظاهرات حق بازگشت عکس‌های ملک«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه و شاهزاده«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی پس از سخنان بن سلمان درباره حق یهودی‌ها برای داشتن کشور و نیز «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل را به آتش کشیدند.
وتوی آمریکا
 برخی دیپلمات‌ها اعلام کردند که واشنگتن بار دیگر با درخواست کویت برای صدور بیانیه در شورای امنیت درباره حمله نظامیان‌اشغالگر اسرائیلی به شرکت کنندگان در تظاهرات مسالمت‌آمیز در نوار غزه، مخالفت کرد، این در حالی است که هفته پیش نیز با درخواست مشابهی توسط کویت مخالفت کرده بود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، کویت عضو غیر دائم در شورای امنیت روز جمعه خواستار صدور بیانیه‌ای توسط شورای امنیت شد که بر اساس آن تحقیقاتی مستقل درباره درگیری فلسطینی‌ها با نیروهای‌اشغالگر انجام شود اما آمریکا به مانند هفته گذشته مانع این کار شد. وزارت خارجه فلسطین در واکنش به این اقدام اعلام کرد که اقدام آمریکا در جلوگیری از صدور بیانیه توسط شورای امنیت برای دومین بار درباره تحولات مرزهای نوار غزه را محکوم کرد.
از سوی دیگر سازمان ملل بار دیگر از خود واکنش نشان داد و «استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل با‌اشاره به اینکه تحولات موجود در غزه را با نگرانی دنبال می‌کنند، از رژیم‌اشغالگر اسرائیل خواست ضمن تسهیل تظاهرات صلح آمیز فلسطینی‌ها از استفاده بیش از حد از زور و خشونت پرهیز کند. دوجاریک همچنین بر دوری از هدف قرار دادن تعمدی کودکان تاکید کرد.
ممنوعیت ورود لاستیک به نوار غزه
برخی منابع فلسطینی گفتند که رژیم صهیونیستی تصمیم به ممنوعیت و جلوگیری از ورود لاستیک به نوار غزه تا اطلاع ثانوی گرفت.«رائد فتوح» رئیس‌کمیته ریاستی هماهنگی ورود کالا به نوار غزه در کنفرانسی مطبوعاتی گفت که دولت‌اشغالگر جمعه شب به این کمیته اطلاع داد که از ورود لاستیک‌های مختلف به نوار غزه بدون آنکه دلایل را ذکر کند،جلوگیری می‌کند. این تصمیم‌اشغالگران در پی آن صورت گرفته است که شرکت کنندگان در تظاهرات بازگشت در نوار غزه برای مصون ماندن تظاهرکنندگان از تیراندازی نظامیان‌اشغالگر و کور کردن دیدن این نظامیان لاستیک‌های زیادی را به آتش کشیدند.